Diagnoza niedosłuch - co robić?
Dziś kilka porad dla Rodziców, którzy dopiero dowiedzieli się o niedosłuchu
swojego dziecka. Bardzo często pojawiają się dwa pytania: dlaczego? i Co robić?
Żeby była jasność nie czuje się absolutnie autorytetem naukowym w sprawie
niedosłuchu i jego rehabilitacji. Mamy jednak już spore doświadczenie, wiem
także, mając wielu znajomych dotkniętych tym problemem, które ośrodki polecać,
których nie... Sama, gdy dowiedziałam się o niedosłuchu Antka, szukałam
kontaktów i wsparcia, stąd wiem, jakie to ważne.
Pytacie skąd niedosłuch u mojego dziecka, skoro wszyscy w rodzinie
słyszą?
Niedosłuch jest najczęściej wadą wrodzoną i w Polsce statystycznie przypada
na dwoje nowo narodzonych dzieci na 1000.
Lista przyczyn niedosłuchu jest
długa:
defekt genetyczny (ponad połowa uszkodzeń narządu słuchu – jeżeli u rodzica
niedosłuch występuje jako dominująca cecha genetyczna, wszystkie dzieci będą
miały problemy ze słuchem; jeżeli to cecha recesywna – wada może nie ujawnić
się lub wystąpić w niepełnym zakresie);
·
przebyte w trakcie ciąży choroby wirusowe (najczęściej: opryszczka,
półpasiec, ospa wietrzna, świnka, odra, cytomegalia, grypa i – najpoważniej
uszkadzającą narząd słuchu – różyczka); najbardziej
niebezpieczne są w pierwszych trzech miesiącach ciąży;
·
zaburzenia hormonalne matki;
·
cukrzyca;
·
schorzenia nerek;
·
czynniki toksyczne, z którymi kobieta ma kontakt w ciąży (wiele leków, w
tym antybiotyki, niedobór lub nadmiar witamin, alkohol i papierosy).
Nabyte wady słuchu mogą
być wynikiem problemów okołoporodowych:
·
niedotlenienia i urazy okołoporodowe mogą spowodować uszkodzenia zarówno w
obrębie mózgowia, jak i ucha wewnętrznego;
·
bardzo niebezpieczne dla prawidłowego rozwoju narządu słuchu są przebyte
przez dzieci choroby zakaźne: świnka, odra, płonica, ospa, a także zapalenie
opon mózgowo-rdzeniowych;
·
słuch mogą uszkodzić także związki ototoksyczne, występujące m.in. w
niektórych antybiotykach.
·
szczególną uwagę należy zwrócić na nawracające lub przewlekłe choroby
zapalne ucha środkowego; jeżeli są nieodpowiednio leczone, mogą prowadzić
do trwałych, czasem znacznych uszkodzeń słuchu.
Konkretnej przyczyny wady słuchu często możemy nie poznać. Dużo
ważniejsze niż szukanie przyczyn jest jednak wczesne
rozpoznanie uszkodzenia i szybka interwencja.
Wiele niepokojących zachowań może być spowodowanych uszkodzeniem słuchu dziecka. Bywa, że jest to ostatnia przyczyna, którą rozważamy. U dzieci starszych symptomem zaburzeń słuchu mogą być częste błędy w pisowni i mylenie liter.
Wiele niepokojących zachowań może być spowodowanych uszkodzeniem słuchu dziecka. Bywa, że jest to ostatnia przyczyna, którą rozważamy. U dzieci starszych symptomem zaburzeń słuchu mogą być częste błędy w pisowni i mylenie liter.
Obecnie stosowane w audiologii
badania pozwalają na wczesne i dokładne zdiagnozowanie wady słuchu. Noworodki
już w 2. dobie życia poddawane są przesiewowym badaniom słuchu. Powszechny
Program Przesiewowych Badań Słuchu u Noworodków w Polsce prowadzony jest od
2002 roku pod auspicjami Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Badania
wykonuje się na oddziałach noworodkowych, dokładnie w ten sposób my
dowiedzieliśmy się o niedosłuchu ANTKA.
Jeżeli badanie przesiewowe wykaże jakiekolwiek nieprawidłowości, dziecko
kierowane jest na kolejne badania diagnostyczne. U grupy dzieci niedosłuch jest
tylko jednym z symptomów dysfunkcji ośrodkowego układu nerwowego. Może
współwystępować z mózgowym porażeniem dziecięcym, dysharmoniami i zaburzeniami
rozwojowymi oraz psychicznymi. Diagnoza bywa wtedy późniejsza, a leczenie i
rehabilitacja - trudniejsze.
W zależności od stopnia uszkodzenia słuchu, przyczyn i współwystępujących
zaburzeń, wybierane jest rozwiązanie kompensujące uszkodzenie słuchu. U
większości osób stosowane są klasyczne aparaty słuchowe. W przypadku głuchoty
lub bardzo głębokiego niedosłuchu najlepszym rozwiązaniem okazać się może
wszczepienie implantu ślimakowego. Oba te rozwiązania – będąc protezami
słuchowymi – pozwalają na odbieranie bodźców dźwiękowych w różnym stopniu i
zakresie.
U dzieci urodzonych z wadą słuchu lub nabytą we wczesnym okresie, takie
rozwiązania nie są wystarczające. Konieczna staje się systematyczna
rehabilitacja, która jest skuteczniejsza, jeśli zostanie połączona z
oddziaływaniami w środowisku domowym dziecka (tego dotyczy mój blog -
rehabilitacji domowej).
BARDZO
WAŻNE!
Gdy masz podejrzenia, że dziecko źle słyszy:
Zgłoś się z nim do lekarza otolaryngologa, najlepiej specjalisty w
dziedzinie audiologii.
Wykonaj niezbędne badania diagnostyczne.
Wyposaż dziecko w aparaty słuchowe lub implant ślimakowy, jeśli jest to w
jego przypadku wskazana interwencja medyczna.
Jak najszybciej rozpocznij rehabilitację!
Znajdź najbliższą Specjalistyczną Poradnię Diagnozy i Rehabilitacji Dzieci
i Młodzieży z Wadą Słuchu lub skorzystaj z pomocy stowarzyszeń i fundacji
działających w całej Polsce na rzecz osób z wadą słuchu. Jeśli w Twoim
otoczeniu nie ma miejsca, gdzie możesz uzyskać pomoc, zgłoś się do programu
Fundacji Orange „Dźwięki Marzeń”.
Jeżeli czujesz się osamotniony w problemie, który dotknął Twoje dziecko,
nie masz z kim porozmawiać o bólu, jaki w związku z tym przeżywasz, sięgnij po
specjalistyczną pomoc i wsparcie.
Najlepiej pomożesz swojemu dziecku, jeśli zaakceptujesz problem i
odnajdziesz się w nowej sytuacji.
Ważne adresy:
Polski Związek Głuchych
tel.: 22 831 40 71 do 73; www.pzg.org.pl.
Na tej stronie można znaleźć wykaz poradni specjalizujących się w pomocy osobom
z wadą słuchu.
Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie
tel.: 22 311 81 11; 22 311 81 21;
22 311 81 31; www.ifps.org.pl
22 311 81 31; www.ifps.org.pl
Fundacja Orange, program „Dźwięki Marzeń”
infolinia 0 800 48 00 44 (pn.-pt. 10-16); www.fundacja.orange.pl
Ogólnopolski Program Fundacji Orange „Dźwięki Marzeń”
Program od 2006 roku objął ponad 700 dzieci, w trudnej sytuacji
materialnej, oddalonych od ośrodka rehabilitacji, tuż po wykryciu ubytku
słuchu, we wczesnym okresie życia dziecka. Rehabilitacja odbywa się w warunkach
domowych, przy zaangażowaniu rodziców. Specjalista pomaga w komunikowaniu się z
niesłyszącym dzieckiem i pokazuje, jak uczyć dziecko rozumienia dźwięków i
mowy. Jedna ze stosowanych metod – werbo-tonalna - polega na połączeniu ruchu
ciała z głosem.
Ponadto:
18 banków aparatów słuchowych w całej Polsce nieodpłatnie wypożycza aparaty
słuchowe (rocznie ponad 320 dzieciom);
odbywają się letnie turnusy rehabilitacyjne z cyklem indywidualnych i
grupowych zajęć prowadzonych przez specjalistów;
rodzice biorą udział w warsztatach i wykładach, mają zapewnione konsultacje
psychologiczne;
prowadzone są szkolenia specjalistów zajmujących się terapią słuchu i mowy
oraz ogólnopolskie kampanie informacyjne.
A oto Antoś w Centrum Nauki Kopernik sprawdza wysokość decybeli :)
.Pisząc powyższy post korzystałam z informacji zawartych w tekście J. Dembińskiej "Droga do świata dźwięków.