Mnemotechniki w edukacji wczesnoszkolnej, czyli wlazł kotek na płotek :)
Z racji tego, czym się w tej chwili zajmuję, dużo czasu spędzam na
uczeniu się :) To prawda co mówią, że człowiek uczy się przez całe życie. Przy okazji
jednak, przyszło mi do głowy, że kolejne szkolenie, jakie mam poprowadzić dla
rodziców może dotyczyć mnemotechnik skierowanych do dzieci w wieku
późnoprzedszkolnym i wczesnoszkolnym. To trudne i naukowe pojęcie dotyczy ni
mniej ni więcej uczenia dziecko zapamiętywania. To ułatwia, a przede wszystkim, uprzyjemnia naukę. Bo przecież nie chcemy, żeby dziecko, które właśnie idzie do
szkoły zraziło się do nauki od razu. My z Antkiem ćwiczymy na kilku technikach, to
oczywiście nie tylko kwestia wyboru, ale i troszkę przymusu ze względów
rehabilitacyjnych. Nie mniej techniki o których dziś opowiem, przynoszą dość
szybko dobre rezultaty zwłaszcza, gdy są one dobrą zabawą z mamą, a nie przykrym obowiązkiem szkolnym. Pamiętajcie! Wszystko co robimy jest skierowane w stronę
dziecka, ma mu ułatwić pewne etapy rozwoju, pozwolić na swobodne kształtowanie.
Jedna z mam napisała do mnie kiedyś, że jej zdaniem naukę czytania i pisania dziecko powinno rozpocząć w szkole, nie w domu. To specyficzna opinia i choć się
z nią nie zgadzam :) to szanuję takie stanowisko. Moim zdaniem jednak, nie chodzi o to, abyśmy na siłę
uczyli dziecko czytać i pisać wcześniej niż przewiduje to rozwój jego funkcji
poznawczych. Chodzi o swoistego rodzaju inwestycję, która zaprocentuje tym, że
na późniejszym etapie edukacji, dziecko samodzielnie będzie radziło sobie z
trudnościami i z łatwością będzie przyswajało program szkolny.
Do rzeczy.
Pamiętajmy o tym, że umysł dziecka
rozpoczynającego naukę w szkole jest szczególnie otwarty i chłonny na
rejestrowanie nowych informacji. Dzieje się tak dlatego, że małe dzieci mają
bardzo dobrze rozwiniętą tzw. pamięć mimowolną. Potrafią na przykład zapamiętać
długi fragment wiersza, nie rozumiejąc nawet jego treści.
Pod koniec wieku przedszkolnego u dzieci
pojawia się natomiast pamięć dowolna, która w wieku szkolnym zaczyna dominować
nad mimowolną. Wraz z pojawieniem się pamięci dowolnej intensywniej rozwija się
myślenie logiczne, wzrastają kompetencje poznawcze oraz gotowość do świadomego
stosowania mnemotechnik – sposobów ułatwiających zapamiętywanie, przechowywanie
i przypominanie sobie informacji. Z tego powodu mnemotechniki doskonale
sprawdzają się w codziennym życiu dzieci.
Mnemotechniki to sposoby zapamiętywania
poprzez wszystkie zmysły: wzroku, słuchu, smaku, dotyku i węchu. Za ich pomocą
dzieci łatwiej i szybciej opanowują niezbędne informacje.
W mnemotechnikach wykorzystuje się
rymowanki, obrazki szyfrowane, opowiadania, żarty, ruch, kolor. Pozwala to
uniknąć nudy.
W procesie dydaktycznym efekty kształcenia
są bardzo ważne, ale nie można zapominać o tym, że najważniejszy jest rozwój
dziecka. Bardzo istotne jest, aby temu rozwojowi towarzyszyły pozytywne emocje.
Do optymalnego rozwoju dziecku potrzebne są zatem miłość, wsparcie i poczucie
bezpieczeństwa. W tym kontekście to my rodzice właśnie powinniśmy
współuczestniczyć w rozwoju i nauce dziecka np. podczas codziennych domowych
zabaw. Nie mniej ważne jest również budowanie u dziecka poczucia własnej
wartości poprzez dostrzeganie i docenianie jego sukcesów oraz nieszczędzenie mu
przy tym pochwał i zachęt do dalszej pracy PAMIĘTAJ O CHWALENIU!
Oto metody, którymi pracuje z Antkiem. To
tylko kilka z bardzo wielu o których będę mówiła na szkoleniu :)
1. Łańcuszki skojarzeń
Mnemotechnika, która polega na tworzeniu
kolejno własnych skojarzeń, składających się w ciąg przyczynowo – skutkowy.
Elementy łańcucha łączą się ze sobą, tworząc opowiadanie lub historyjkę. Ważne,
aby historyjka rozwijała wyobraźnię i zawierała sporą dawkę fantazji. My
korzystamy z historyjek obrazkowych te bowiem dla nas stwarzają najlepszą
możliwość operowania słowem. Ale nie tylko. Świetnie do tego zadania sprawdzają
się Kości opowieści. to cudowny sposób na zabawę w skojarzenia.
2. Pantonima
Metoda polegająca na uczeniu się poprzez
ruch i zabawę. Szczególnie polecam ją pierwszoklasistom, u których potrzeba
ekspresji jest bardzo duża. Metodę tę można wykorzystać do nauki cyfr czy
alfabetu (np. zadaniem ucznia jest przedstawienie za pomocą swojego ciała danej
cyfry lub litery). My uwielbiamy tę zabawę , Antek przedstawia litery
i cyfry w sposób mistrzowski, czasem wykorzystując do
tego różne elementy wyposażenia domu :)
3. Nauka wierszyków i piosenek
Dla nas ta dziedzina jest trudna.
Zwłaszcza, jeżeli chodzi o artykulacyjne powtarzanie ze słuchu. Antoś ma z tym
jeszcze trudność i jak to dziecko szybko się zniechęca. ale pracujemy nad tym,
świetnie u nas sprawdza się w tym ćwiczeniu Babcia o anielskiej wręcz cierpliwości
:)
Ta mnemotechnika kształtuje pamięć
(głównie słuchową). Może być połączona z ruchem. Polega na uczeniu się przez
dzieci tekstów rymowanek, które ułatwiają zapamiętywanie. Im wierszyk lub
rymowanka bardziej zabawna i ciekawa, tym lepiej, ponieważ na dłużej pozostanie
w pamięci dziecka.
Oczywiście technik i ćwiczeń jest dużo
więcej. Ale o nich będzie już mowa "na żywo". Zapraszam!
0 ~ komentarze