Uczymy, ćwiczymy i bawimy się!
Chłopcy rosną, jak na drożdżach. Antoś mówi już coraz sprawniej, wiąż poszerzamy zakres jego słownictwa ze szczególnym naciskiem na poprawność w formach gramatycznych. Niezwykle ciekawym faktem jest np to, że Antek mówi odmieniając przez przypadki rzeczowniki i przymiotniki zupełnie pomijając przyimki. Wygląda to mniej więcej tak: Nie ma mojej zielonej piłki, która leżała stołem. Na pytanie: gdzie leżała? odpowiada również bezprzyimkowo. W mowie swobodnej coraz częściej zaczynają pojawiać się wyrażenia typu: nie mam pojęcia, nie sądzę, a skąd! (w formie wykrzyknienia) czy o matko święta (w formie westchnienia :)
Mam wrażenie, a właściwie jestem pewna, że aktualnie jesteśmy też w tzw. skoku rozwojowym i chociaż wiem, że mówi się, że skoki występują tylko w rozwoju niemowlęcym, to jestem zwolenniczką teorii, że towarzyszą one dzieciom niemal w czasie całego rozwoju zwłaszcza przedszkolnego i wczesnoszkolnego. Antek jest doskonałym przykładem tego twierdzenia. Ostatni czas obfituje w zaskoczenia. Antek bardzo dużo zapamiętuje np. po jednorazowym przeczytaniu tekstu potrafi odtworzyć jego sens.
Na ostatnich zajęciach gościliśmy u Madzi. Nasza pani Logopedka skrupulatnie i z uwagą egzaminowała Antka (widują się średnio co miesiąc stąd badanie postępów i diagnoza oraz wskazówki co dalej).
Aby nie być gołosłowną poprosiłam Madzię, aby tym razem wystawiła nam diagnozę pisemną. Oto ona:
A oto niektóre z ćwiczeń z ostatniego spotkania:
Aby nie być gołosłowną poprosiłam Madzię, aby tym razem wystawiła nam diagnozę pisemną. Oto ona:
OCENA LOGOPEDYCZNA
ANTOSIA
System językowy Antosia dzięki
regularnej i wszechstronnej stymulacji stale się rozwija i wzbogaca. Antoś
doskonali zdobyte do tej pory sprawności oraz przejawia nowe umiejętności
komunikacyjne. Przede wszystkim posługiwanie się językiem na takim poziomie na
jakim jest obecnie chłopiec pozwala mu sprawnie funkcjonować w społeczeństwie.
Potrafi on zatem zakomunikować swoje potrzeby, odpowiedzieć na stawiane mu
proste pytania, zapytać o interesujący go fragment rzeczywistości.
W mowie Antosia następuje dalszy rozwój
systemu fonetyczno-fonologicznego. Podczas artykulacji dźwięków pojawiają się
już głoski szumiące, zalążki głoski r, obecna
jest co prawda nadal duża liczba uproszczeń spółgłoskowych i metatez, ale mowa
Antosia jest zrozumiała dla otoczenia.
Stały wzrost słownictwa, którym
posługuje się Antoś powoduje, że jego wypowiedzi są coraz dłuższe. Wykazuje
dużą znajomość przedmiotów codziennego i niecodziennego użytku, pojęć
abstrakcyjnych, czynności, a także określeń w formie przymiotnika i niekiedy przysłówka.
Chłopiec buduje zdania proste. Jednak zapytany dlaczego? potrafi udzielić odpowiedzi używając zdania podrzędnie
złożonego przyczynowego, wykorzystując wyjaśniający spójnik bo. Rozwój składniowy cały czas
ewaluuje, co obserwuje się w frekwencyjnie częstej obecności zdań trzy i czteroczłonowych, z użyciem
dopełniacza lub okolicznika. Antoś często używa wyrażeń podkreślających emocje,
swoje odczucia i stany. Coraz więcej jest słów zbudowanych zgodnie z zasadami
polskiej fleksji. Antek odmienia z dużą trafnością wyrazy przez przypadki, posługując się poprawnie
mianownikiem, biernikiem, dopełniaczem i obecnie wprowadzonym i ćwiczonym
celownikiem. Pojawiają się co prawda jeszcze błędy fleksyjne, ale już w
znacznie mniejszym stopniu niż jeszcze dwa miesiące wcześniej. Dość trafnie
natomiast chłopiec uruchomił liczbę mnogą i stosuje ją z reguły poprawnie. Kolejność pojawiania się przypadków uzależniona jest od
używania przyimków, obecnie Antoś wykazuje tzw. okres przejściowy – zachowuje
poprawną formę fleksyjną rzeczownika, omija jednak przyimek w mowie
spontanicznej. Na materiale ćwiczeniowym chłopiec z powodzeniem nazywa stosunki
przestrzenne z wykorzystaniem przyimków na,
pod, w, do. Rozumie jednak większość przyimków wyrażających usytuowanie
osoby lub przedmiotu.
Antoś potrafi współdziałać w
dialogu, zaczyna również rozwijać zdolność narracji. Jest w stanie w kilu
słowach, niekiedy nawet zdaniach opisać zdarzenie dziejące się w przeszłości.
Rozwój narracji jest silnie powiązany nie tylko z rozwojem językowym, ale też z
pojemnością pamięci, zarówno sekwencyjnej jak i symultanicznej, a także z
umiejętnościami lewopółkulowymi takimi jak: tworzenie i zapamiętywanie
sekwencji, szeregowanie, kategoryzowanie. Poziom umiejętności poznawczych jest
bowiem podwaliną do rozwoju językowego. W zakresie pamięci sekwencyjnej i
symultanicznej chłopiec zapamiętuje 3 obiekty bez problemu. Sekwencje wzrokowe
układa z 4 elementów, sekwencje słuchowe odtwarza z 3, 4 elementów.
Szeregowanie obywa się na poziomie 4, 5 obiektów z samodzielnym zauważaniem relacji. Antoś kategoryzuje atematycznie na
kształty, kolory, tematycznie buduje kategorie, np. pojazdy, ubrania, zabawki,
itp.
Stały i dość szybki rozwój systemu
językowego Antosia związany jest z jego bardzo dobrym rozumieniem, od początków
terapii. Chłopiec rozumie złożone polecenia, wykonując je. Poprawnie odbiera
skierowaną do niego mowę dorosłych oraz innych dzieci. Sprawne rozumienie
obecne jest także na poziomie reguł społecznych, które utworzone za pomocą
języka, są przez chłopca przyswajane. U Antosia obecny
jest także charakterystyczny dla rozwoju językowego czterolatka etap pytań. Do
najczęściej zadawanego pytania należy pytanie dlaczego? To niezwykle ważne pytanie dla rozwoju poznawczego
dziecka.
Dalszy proces stymulacji systemu
językowego Antosia warto by skłonił się ku utrwalaniu i pojawianiu się nowych
kategorii gramatycznych oraz schematów składniowych, co pociągnie za sobą
wypowiedzi zdaniami złożonymi oraz obecność przyimków.
zaczęliśmy od czytania. Antoś już swobodnie czyta, co jest wynikiem ubocznym całej rehabilitacji :)
Kolejnym elementem było ćwiczenie w budowaniu narracji. Jest to niezwykle ważne ćwiczenie, polegające na uczeniu dziecka budowania wypowiedzi wieloelementowych mających początek, rozwinięcie i zakończenie. Służy temu rozwój mowy, poszerzanie zasobu słownictwa, umiejętność kreacji rzeczywistości czyli wymyślania historyjek do zaprezentowanych obrazków itd. To naprawdę nie jest tak, że jeżeli dziecko dużo mówi w wieku 3 lat, to będzie miało łatwość w opowiadaniu historii obrazkowej, streszczeniu tekstu czy stworzeniu własnej historyjki. Każde takie zadanie jest utrudnione poprzez elementy, jakie musi zawierać. Nikt się z tym nie rodzi, wszystko należy umiejętnie wyćwiczyć.
My układamy historyjkę wieloelementową po czym opowiadamy co się stało, używając czasu przeszłego, opowiadając w tzw. następstwie zdarzeń: najpierw chłopiec poszedł nad rzekę na spacer, później...
Ćwiczenia na pamięć słuchową czyli powtarzamy wystukany wzór
To już zadana praca domowa, więc ćwiczymy w domku po południu:)
Po dniu pełnym emocji i nauki przychodzi czas na relaks. Zrobiliśmy z Antkiem dwie pacynki. Zabawy i śmiechu przy tym było co nie miara. Zwłaszcza, że dobre pomysły nas nie opuszczają. Kreatywność poziom hard :):):)
0 ~ komentarze