Cześć! Blog został przeniesiony pod nowy adres: www.uchowruch.pl. Za chwilę nastąpi przekierowanie :).

Przygotowania do nowego roku szkolnego :)

by - 9/04/2017

Wielokrotnie pisałam o tym, że ćwiczenia jakie wykonujemy, stymulują rozwój i pobudzają pracę mózgu dziecka. Przed nami nowy rok szkolny. Kolejne wyzwania i kolejne przeszkody do przejścia. Niewątpliwie teraz niezwykle trudnym jest, aby po wakacjach wdrożyć się w proces nauki, a przede wszystkim skupienia. Dlatego, wciąż powtarzam, że nasze ćwiczenia służą nie tylko rehabilitacji, ale przede wszystkim stymulacji rozwoju dzieci. Także zdrowych. 

My gdzieś od połowy sierpnia, regularnie prowadzimy domowe zajęcia z Antosiem. Są one nie tylko regularne, ale i oparte na określonym schemacie. Dzieci lubią schematy, łatwiej im wtedy określić mniej więcej długość zajęć i po prostu lepiej je znoszą. Nasze zajęcia, nazwane stolikowymi, nie zawsze przy stole się odbywają, gdyż często ćwiczymy na podłodze. Antek zdecydowanie woli takką formę, chyba dlatego, że nie kojarzy mu się ona z nauką :). Nasz zestaw wygląda mniej więcej tak:

1. Ćwiczenie z łączenia cech. Zestaw obrazków, jak widzicie wykonaliśmy sami. Jest to podstawowa wersja, ale wkrótce będą kolejne. To ćwiczenie jest niezwykle istotne, bowiem wspomaga analizę i syntezę wzrokową, koncentrację i zapamiętywanie, myślenie przez analogię, umiejętność łączenia (syntezy) dostrzeżonych cech. Ćwiczenie przygotowuje także do nauki matematyki oraz wspomaga umiejętności odkrywania zasad łączenia cech w systemie języka (zasady gramatyki). Wartością dodaną jest nauka opisywania rzeczywistości, np. to jest niebieski guzik, a to czerwony kwiatek. Następne, trudniejsze plansze, będą zawierały ilość (np. od 1 do 3) i będą wskazywały na własności indywidualne (kropki, kreski). Póki co nasz zestaw wygląda tak:





2. Sekwencje. Ćwiczenie sekwencji jest w terapii niezwykle ważne. Przede wszystkim dlatego, że stymuluje lewą półkulę mózgową. Co to jest sekwencja? To ciąg znaków, elementów, ruchów, dźwięków, które stanowią jakiś schemat. Tym schematem rządzą określone zasady i reguły. Najważniejszą wartością sekwencji jest wypracowanie u dziecka prawidłowych nawyków, które nie dają się rozwinąć np. dysleksji. My sekwencje ćwiczymy na nakrętkach :).




3. Ćwiczenie pamięci - memory. Te ćwiczenia wykonujemy trenując także percepcję wzrokową. Przygotowaliśmy dwa identyczne zestawy ramek, zieloną i niebieską. Ja układam w zielonej np. krasnala, a w niebieskiej biedronkę. Pokazuję Antkowi i chowam. Jego zadaniem jest dopasowanie odpowiednich obrazków do odpowiednich ramek. Później porównujemy czy jest tak samo. W praktyce wygląda to tak:



4. Ćwiczenia logiczne. Mamy do tych ćwiczeń, kilka zestawów klocków i układanek. Nasze klocki nie tylko wpływają na myślenie przestrzenne i logiczne ale i utrwalą konsekwencje działań. Oto układanka z figurami geometrycznymi, które należy ułożyć według wzoru z obrazka.



5. Na koniec, dla czystej przyjemności ćwiczymy motorykę małą, czyli rysujemy i kolorujemy :).


Oto jak przygotowujemy się na nowy rok szkolny :) Wszystkim uczniom (i nauczycielom) życzymy powodzenia! Oby do wakacji :).

0 ~ komentarze

Również może Ci się spodobać: