Cześć! Blog został przeniesiony pod nowy adres: www.uchowruch.pl. Za chwilę nastąpi przekierowanie :).

Ćwiczymy kompetencje narracyjne

by - 8/31/2017

Dostałam od Was dużo próśb o ćwiczenia dotyczące percepcji słuchowej. Wielokrotnie o tym pisałam, pokazywałam karty na jakich ćwiczymy słuch fonematyczny. Dziś pokażę ćwiczenie, do którego pomoce wykonaliśmy sami.
Ponieważ moje dziecko nie znosi monotonii, nie ustaję w działaniach, aby zapewnić mu nowe pomoce do ćwiczeń.  Nie oznacza to, że poprzednie odchodzą do lamusa. Ależ skąd. Nasze ćwiczenia wykonywane są kilkukrotnie w ciągu dnia, i mają zmienny charakter. Raz układamy buźki, za chwilę układamy klocki, aby na końcu rysować i np. nazywać czynności.
Do naszych zajęć będziemy potrzebowali kart z obrazkami oraz kolorowych ramek (dobrze, że mam Olka, który wszystko narysował :)). Zaczęliśmy od prostych jednokolorowych ramek (mamy ich około sześciu).

 W ten sposób ćwiczymy:
- percepcję słuchową
- kompetencje narracyjne
- rozwój mowy
- pamięć słuchową.

Ćwiczenie 1. 
Układamy z kart obrazek według z usłyszanego opisu. Zadaniem Antka jest znalezienie w grupie obrazków takiego samego, jak wzór, i włożenie go do odpowiedniej ramki np. w niebieskiej ramce jest motyl w zielonej ramce jest krasnoludek.


 W niebieskiej ramce jest krasnoludek w zielonej jest mysz.


Ćwiczenie 2.
Tu skala trudności jest o wiele wyższa. Układamy  w określonych ramkach obrazki tak, aby dziecko ich nie widziało np. w zielonej ramce jest biedronka w niebieskiej truskawka. Zadaniem Antka jest zrozumienie polecenia: Włóż do zielonej ramki biedronkę, a do niebieskiej truskawkę. Polecenie jest trudne, wieloelementowe, stąd może wymagać powtórzeń. Kiedy dziecko wykona zadanie, wówczas odsłaniamy wzór i pytamy: Czy jest tak samo? Jeżeli wszystko się zgadza, przechodzimy do następnego ćwiczenia, jeśli nie, powtarzamy, aż do prawidłowego rezultatu.


Ćwiczenie 3.
To ćwiczenie jest ze wszystkich najtrudniejsze. Zadaniem dziecka jest usłyszenie polecenia i przeniesienie go na karty.

W zielonej ramce z kwadratami jest biedronka, w niebieskiej ramce z gwiazdkami jest kot. 


Ćwiczenie to, nie jest moim autorskim pomysłem, znalazłam je na grupie fb Kiermasz logopedyczny.

PS. Dziś, pijąc kawę, miałam okazję zobaczyć jeden z pierwszych jesiennych wschodów słońca. Grzyby rosną, aż słychać :).


0 ~ komentarze

Również może Ci się spodobać: