Cześć! Blog został przeniesiony pod nowy adres: www.uchowruch.pl. Za chwilę nastąpi przekierowanie :).

Język polski - trudny język...

by - 1/09/2018

 Język polski to bardzo trudny język. Należy on bowiem do języków fleksyjnych więc wymaga od uczącego się przyswojenia nie tylko nowych słów, ale przede wszystkim reguł ich łączenia i co gorsze nauki trudnej odmiany. Co tu się dziwić dzieciom z niedosłuchem, że mają z tym problem,  skoro nie dalej jak wczoraj, słyszałam wypowiedź jednego z przedstawicieli elity politycznej mówiącego, że: "chciał się przypodobać jego bratowi..."

 Tak jak poradziła nam Madzia, my skupiamy się teraz na odmianie wyrazów. Zgodnie z zasadami programowania języka obraliśmy następującą kolejność:

1. mianownik/dopełniacz
2. biernik
3. miejscownik
4. narzędnik
5. celownik

Do naszych ćwiczeń stosujemy zestaw 36 kart z obrazkami podzielonymi na 8 serii. Każda z nich została tak skonstruowana, by możliwe było ćwiczenie odmiany 8 rzeczowników, dobór obrazków umożliwia ćwiczenie rodzaju męskiego, żeńskiego i nijakiego. Występują również dwa rzeczowniki w liczbie mnogiej. Obrazki przedstawiają: 

1. bułka
2. sok
3. jabłko
4. lody
5. lalka
6. miś
7. auto
8. klocki

 Całość zestawu oczywiście zaczerpnięta z Metody Krakowskiej w opracowaniu mgr Joanny Łozowickiej-Zimny z konsultacją merytoryczną prof. Jagody Cieszyńskiej.

Mając do czynienia z różnymi pomocami terapeutycznymi, stwierdzam, że karty te są doskonale opracowane, dodatkowo wspierają ćwiczenie rozwoju umiejętności odmiany rzeczowników, wspomagają rozwój mowy u dzieci, utrwalają poprawne formy fleksyjne, ćwiczą narracje i pomagają wdrożyć się w czytanie ze zrozumieniem. 

Jak ćwiczymy?
Pokazuję  Antkowi każdą kartę osobno i zadaję pytania do obrazka, który się na niej znajduje. Jego zadaniem jest udzielenie poprawnej odpowiedzi.np.
1. Pyt: Co to?
Odp: Auto
2. Pyt: Czego nie ma?
Odp: Auta

3. Pyt: Co naprawia pan?
Odp: Auto


4. Pyt. Gdzie jest torba?
Odp: Na aucie


5. Pyt: Czym jedzie pan?
Odp: Autem

Dokładnie taką samą kolejność stosujemy przy pozostałych rzeczownikach. Dodatkowo wprowadzamy ćwiczenia utrwalające jeden z przypadków np. Biernik

1. Co je dziewczynka? - jabłko
2. Co pije chłopiec? - sok

Wbrew pozorom ćwiczenia te są naprawdę niezwykle trudne. Oczywiście my, posiadający tak zwaną intuicję językową, nie potrzebujemy się nad tym dłużej zastanawiać. Jednak osoby z trudnościami językowymi ( np. zagrożone dysleksją) mają z tym ogromny problem. Jest to więc trudne ćwiczenie, wymagające od dziecka dość dużego skupienia.

O czytaniu ze zrozumieniem i ćwiczeniu w budowaniu narracji będzie w następnym wpisie, jak tylko zaczniemy je ćwiczyć :)





0 ~ komentarze

Również może Ci się spodobać: