Cześć! Blog został przeniesiony pod nowy adres: www.uchowruch.pl. Za chwilę nastąpi przekierowanie :).

Diagnoza niedosłuch - co robić?

by - 7/10/2019

Dziś kilka porad dla Rodziców, którzy dopiero dowiedzieli się o niedosłuchu swojego dziecka. Bardzo często pojawiają się dwa pytania: dlaczego? i Co robić?
Żeby była jasność nie czuje się absolutnie autorytetem naukowym w sprawie niedosłuchu i jego rehabilitacji. Mamy jednak już spore doświadczenie, wiem także, mając wielu znajomych dotkniętych tym problemem, które ośrodki polecać, których nie... Sama, gdy dowiedziałam się o niedosłuchu Antka, szukałam kontaktów i wsparcia, stąd wiem, jakie to ważne.
Pytacie skąd niedosłuch u mojego dziecka, skoro wszyscy w rodzinie słyszą? 

Niedosłuch jest najczęściej wadą wrodzoną i w Polsce statystycznie przypada na dwoje nowo narodzonych dzieci na 1000.

Lista przyczyn niedosłuchu jest długa:
 defekt genetyczny (ponad połowa uszkodzeń narządu słuchu – jeżeli u rodzica niedosłuch występuje jako dominująca cecha genetyczna, wszystkie dzieci będą miały problemy ze słuchem; jeżeli to cecha recesywna – wada może nie ujawnić się lub wystąpić w niepełnym zakresie);
·        przebyte w trakcie ciąży choroby wirusowe (najczęściej: opryszczka, półpasiec, ospa wietrzna, świnka, odra, cytomegalia, grypa i – najpoważniej uszkadzającą narząd słuchu – różyczka); najbardziej niebezpieczne są w pierwszych trzech miesiącach ciąży;
·        zaburzenia hormonalne matki;
·        cukrzyca;
·        schorzenia nerek;
·        czynniki toksyczne, z którymi kobieta ma kontakt w ciąży (wiele leków, w tym antybiotyki, niedobór lub nadmiar witamin, alkohol i papierosy).
Nabyte wady słuchu mogą być wynikiem problemów okołoporodowych:
·        niedotlenienia i urazy okołoporodowe mogą spowodować uszkodzenia zarówno w obrębie mózgowia, jak i ucha wewnętrznego;
·        bardzo niebezpieczne dla prawidłowego rozwoju narządu słuchu są przebyte przez dzieci choroby zakaźne: świnka, odra, płonica, ospa, a także zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych;
·        słuch mogą uszkodzić także związki ototoksyczne, występujące m.in. w niektórych antybiotykach.
·        szczególną uwagę należy zwrócić na nawracające lub przewlekłe choroby zapalne ucha środkowego; jeżeli są nieodpowiednio leczone, mogą prowadzić do trwałych, czasem znacznych uszkodzeń słuchu.

 Konkretnej przyczyny wady słuchu często możemy nie poznać. Dużo ważniejsze niż szukanie przyczyn jest jednak wczesne rozpoznanie uszkodzenia i szybka interwencja.
Wiele niepokojących zachowań może być spowodowanych uszkodzeniem słuchu dziecka. Bywa, że jest to ostatnia przyczyna, którą rozważamy. U dzieci starszych symptomem zaburzeń słuchu mogą być częste błędy w pisowni i mylenie liter.

Obecnie stosowane w audiologii badania pozwalają na wczesne i dokładne zdiagnozowanie wady słuchu. Noworodki już w 2. dobie życia poddawane są przesiewowym badaniom słuchu. Powszechny Program Przesiewowych Badań Słuchu u Noworodków w Polsce prowadzony jest od 2002 roku pod auspicjami Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Badania wykonuje się na oddziałach noworodkowych, dokładnie w ten sposób my dowiedzieliśmy się o niedosłuchu ANTKA.
Jeżeli badanie przesiewowe wykaże jakiekolwiek nieprawidłowości, dziecko kierowane jest na kolejne badania diagnostyczne. U grupy dzieci niedosłuch jest tylko jednym z symptomów dysfunkcji ośrodkowego układu nerwowego. Może współwystępować z mózgowym porażeniem dziecięcym, dysharmoniami i zaburzeniami rozwojowymi oraz psychicznymi. Diagnoza bywa wtedy późniejsza, a leczenie i rehabilitacja - trudniejsze.
W zależności od stopnia uszkodzenia słuchu, przyczyn i współwystępujących zaburzeń, wybierane jest rozwiązanie kompensujące uszkodzenie słuchu. U większości osób stosowane są klasyczne aparaty słuchowe. W przypadku głuchoty lub bardzo głębokiego niedosłuchu najlepszym rozwiązaniem okazać się może wszczepienie implantu ślimakowego. Oba te rozwiązania – będąc protezami słuchowymi – pozwalają na odbieranie bodźców dźwiękowych w różnym stopniu i zakresie.
U dzieci urodzonych z wadą słuchu lub nabytą we wczesnym okresie, takie rozwiązania nie są wystarczające. Konieczna staje się systematyczna rehabilitacja, która jest skuteczniejsza, jeśli zostanie połączona z oddziaływaniami w środowisku domowym dziecka (tego dotyczy mój blog - rehabilitacji domowej).

BARDZO WAŻNE!

Gdy masz podejrzenia, że dziecko źle słyszy:
Zgłoś się z nim do lekarza otolaryngologa, najlepiej specjalisty w dziedzinie audiologii.
Wykonaj niezbędne badania diagnostyczne.
Wyposaż dziecko w aparaty słuchowe lub implant ślimakowy, jeśli jest to w jego przypadku wskazana interwencja medyczna.
Jak najszybciej rozpocznij rehabilitację!
Znajdź najbliższą Specjalistyczną Poradnię Diagnozy i Rehabilitacji Dzieci i Młodzieży z Wadą Słuchu lub skorzystaj z pomocy stowarzyszeń i fundacji działających w całej Polsce na rzecz osób z wadą słuchu. Jeśli w Twoim otoczeniu nie ma miejsca, gdzie możesz uzyskać pomoc, zgłoś się do programu Fundacji Orange „Dźwięki Marzeń”.
Jeżeli czujesz się osamotniony w problemie, który dotknął Twoje dziecko, nie masz z kim porozmawiać o bólu, jaki w związku z tym przeżywasz, sięgnij po specjalistyczną pomoc i wsparcie.
Najlepiej pomożesz swojemu dziecku, jeśli zaakceptujesz problem i odnajdziesz się w nowej sytuacji.

Ważne adresy:
Polski Związek Głuchych
tel.: 22 831 40 71 do 73; www.pzg.org.pl. Na tej stronie można znaleźć wykaz poradni specjalizujących się w pomocy osobom z wadą słuchu.
Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie
tel.: 22 311 81 11; 22 311 81 21;
22 311 81 31; www.ifps.org.pl
Fundacja Orange, program „Dźwięki Marzeń”
infolinia 0 800 48 00 44 (pn.-pt. 10-16); www.fundacja.orange.pl
Ogólnopolski Program Fundacji Orange „Dźwięki Marzeń”
Program od 2006 roku objął ponad 700 dzieci, w trudnej sytuacji materialnej, oddalonych od ośrodka rehabilitacji, tuż po wykryciu ubytku słuchu, we wczesnym okresie życia dziecka. Rehabilitacja odbywa się w warunkach domowych, przy zaangażowaniu rodziców. Specjalista pomaga w komunikowaniu się z niesłyszącym dzieckiem i pokazuje, jak uczyć dziecko rozumienia dźwięków i mowy. Jedna ze stosowanych metod – werbo-tonalna - polega na połączeniu ruchu ciała z głosem.
Ponadto:
18 banków aparatów słuchowych w całej Polsce nieodpłatnie wypożycza aparaty słuchowe (rocznie ponad 320 dzieciom);
odbywają się letnie turnusy rehabilitacyjne z cyklem indywidualnych i grupowych zajęć prowadzonych przez specjalistów;
rodzice biorą udział w warsztatach i wykładach, mają zapewnione konsultacje psychologiczne;
prowadzone są szkolenia specjalistów zajmujących się terapią słuchu i mowy oraz ogólnopolskie kampanie informacyjne.




A oto Antoś w Centrum Nauki Kopernik sprawdza wysokość decybeli :)




.Pisząc powyższy post korzystałam z informacji zawartych w tekście J. Dembińskiej "Droga do świata dźwięków.


0 ~ komentarze

Również może Ci się spodobać: