Cześć! Blog został przeniesiony pod nowy adres: www.uchowruch.pl. Za chwilę nastąpi przekierowanie :).

Ćwiczymy liczbę mnogą, czyli jajko - jajkony :)

by - 7/11/2017

Jak mówi prof. Cieszyńska tutaj (plik PDF do pobrania), budowanie systemu językowego dokonuje się podczas stymulowania funkcji poznawczych dziecka (podczas ćwiczeń ogólnorozwojowych), a przede wszystkim w zabawie uwzględniającej wzajemne korelacje między rozwojem zabawy i języka. Innymi słowy - im więcej się bawimy, tym mocniej stymulujemy mózg dziecka do wytężonej pracy. Musiałam dzisiaj wykorzystać ten fakt, choć nie ukrywam - stanowczość Madzi praktycznie załatwiła sprawę. Antek nie chciał poświęcić nam zbyt dużo uwagi, był bowiem bardzo zmęczony. No i dodam, że była to trzecia godzina zajęć w dniu dzisiejszym (jedną odbył w przedszkolu rano z Madzią, druga obowiązkowo ze mną w domu). Uprzedzając pytania :) - nie, nie przesadzamy z zajęciami, zwłaszcza, że te dodatkowe odbywają się tylko jeden raz w tygodniu. Zresztą, staramy się obydwie, aby pod osłoną zabawy i miło spędzonego wspólnie czasu przemycać ważne dla Antka umiejętności. I tak dziś ćwiczyliśmy liczbę mnogą. Nie zaczęliśmy dopiero teraz, ćwiczymy już od jakiegoś czasu, ale że przysparza nam to troszkę trudności, toteż doskonalimy tę umiejętność ile się da.

Dziś ubawiłyśmy się szczerze przy odmianie i nazywaniu liczby mnogiej. Antoś wymyślił np. Jajko - Jajkony :).


Te ćwiczenia są trudne przede wszystkim dlatego, że niektóre z podanych rzeczowników są nieregularne, stąd przysparzają wielu trudności. Niemniej ćwiczyłyśmy dalej.


 Tutaj pojawiło się pytanie przy tzw. okazji: Antek jak robi zegar? Odpowiedź: bim, bam, bąk :).


Takich kart do ćwiczeń na liczbę mnogą mamy oczywiście dużo więcej, niemniej pokazuję kilka, jako jeden z elementów zajęć.

Kolejnym ćwiczeniem było opisywanie obrazków zaczynając od czasowników, czyli odpowiedzi na pytanie Co robi?, dodając kolejno pytania: Kto to? Jak ma na imię?, (przy czasowniku, np. gotuje) Co gotuje? Jaka jest zupa? (Tu Antek odpowiedział: Niedobra :)).



Zaczynamy powoli wprowadzać liczenie, myślenie przestrzenne i logiczne. Służą temu następujące ćwiczenia:

1. Powtarzanie sekwencji, tym razem w pionie, przy okazji liczenie wybranych kolorów klocków oraz nazywanie ich barw. 



2. Układanie wg wzoru:



A oto gra, przy której spędziliśmy część naszego dzisiejszego wieczoru :). Zabawka edukacyjna Ciuchcia ze zwierzętami. W skład zabawki wchodzi 6 wagoników, gdzie każdy stanowi określone środowisko i zawiera cztery typowe dla niego zwierzęta. Zadaniem dziecka jest przyporządkowanie określonych zwierząt do określonego miejsca, np. krowa to farma, delfin - ocean,  żyrafa - sawanna itp. Przy wagonikach znajduje się także ciuchcia, a do niej dołożone są literki, z których można ułożyć nazwę określonego zwierzęcia. Przy okazji Antek ułożył nazwy dwóch zwierzątek i ciężko w tej mierze się z nim nie zgodzić :). Generalnie Ciuchcia określona jest jako zabawka edukacyjna od 3 do 6 lat, Antek ma 4 lata i ułożył wszystkie wagony w niecałe 10 minut (pewnie dlatego, że oprócz nazw pojawiają się ułatwienia w postaci kolorów). 3-latki z pewnością są na nią za małe (nie oszukujmy się,  nie znają nazw typu sawanna - żeby była jasność Antek też nie zna :)), zaś 6-latki zdecydowanie za duże. I nie jest ważne, czy umieją czytać, czy nie. Zabawka mało skomplikowana, ale i szczerze mówiąc mało porywająca. 






A oto prezent od mojego Olka - Rolnika :) Miłość w czystym wydaniu :)

0 ~ komentarze

Również może Ci się spodobać: