Cześć! Blog został przeniesiony pod nowy adres: www.uchowruch.pl. Za chwilę nastąpi przekierowanie :).

Zaczynamy pisać!

by - 6/13/2017

Czasem zajęcia logopedyczne odbywają się... na podłodze :). To także ma swój ukryty cel: oprócz zadań podstawowych ćwiczymy bowiem motorykę dużą. Dziś skupiliśmy się na analizie wzrokowej i artykulacji. Ćwiczenia z tego zakresu pojawiają się u nas właściwie codziennie. Wynika to oczywiście z tego, że ten obszar wymaga największej pracy. Do naszego zadania wykorzystaliśmy obrazkowe domino. Zabawa o prostych powtarzalnych zasadach, jednocześnie urozmaicona przez dodawanie kolejnych elementów. Przy okazji odnajdywania kolejnych obrazków nazywamy je, opisujemy i w prostszych przypadkach tworzymy liczbę mnogą. Teraz skupiamy się także na różnicowaniu rodzajów np. Antoś często mówi: Antoś zrobiła bałagan lub Mamo, co zrobiłeś? Oczywiście, radość to niezwykła, że Antek posługuje się całą konstrukcją zdania, niemniej szlifujemy te językowe niedoskonałości. Takie systematyczne poprawianie daje dopiero zamierzony efekt.



Dlaczego takie ćwiczenia są ważne i wpływają na ogólny rozwój dziecka? We wstępnym etapie nauczania niektóre dzieci (szczególnie te zagrożone dysleksją) ujawniają głównie trudności wynikające z obniżonej sprawności analizy wzrokowej i ruchowej (trudności w rozpoznawaniu liter i odwzorowywaniu ich kształtu). Dzieci niezręczne manualnie lub z zaburzeniami koordynacji wzrokowo-ruchowej upraszczają rysowane kształty, ich rysunki są ubogie w szczegóły i mało kreatywne. Pisanie angażuje te same funkcje co rysunek, lecz wymaga znacznie większej precyzji. Dlatego dopasowywanie do kształtów oraz pisanie wg wzoru, już od najwcześniejszych lat, utrwala w dziecku prawidłowy wzorzec.



My często wprowadzając ćwiczenia z tego zakresu korzystamy opracowań  mgr Aleksandry Gąszczyk. Oto kilka podpowiedzi:

Ćwiczenia na materiale obrazkowym:
• wyszukiwanie różnic na 2 obrazkach,
• dorysowywanie brakujących elementów,
• szukanie przedmiotu, który nie pasuje do pozostałych,
• kończenie logicznych ciągów rysunkowych,
• wyszukiwanie identycznych przedmiotów,
• gromadzenie przedmiotów w zbiory wg jednakowej cechy,
• dorysowywanie w kratkach brakującej połowy rysunku,
• labirynty,
• plątaninki,
• rysowanie po śladzie albo kropkach,
• połącz punkty - rysowanie krótkimi odcinkami,
• kolorowanki wg kodu lub własnego pomysłu,
• rysowanie, malowanie na podany lub dowolny temat,
• edukacyjne gry planszowe np. Super pamięć,
• puzzle,
• układanie porozcinanej ilustracji bądź klocków wg podanego wzoru lub z pamięci itp,

0 ~ komentarze

Również może Ci się spodobać: